Zomervakantie op de boerderij

August 20, 2019 8:40 pm

Zeven weken…. Het klinkt als een haast oneindig lange zomer, maar je knippert twee keer met je ogen en ze zijn weer voorbij…

Nu hielp het ook niet dat we begonnen met een heel nare en ellendige griep, die bijna de hele eerste twee weken opslokte.

Het weer in Kenia is in Juli/Augustus vaak niet echt heel zomers, maar gelukkig viel het in Naivasha wel mee. Toch gingen we om te zwemmen naar de Hotsprings van/bij Olkaria. De vorige keer dat we dat deden was het een mooie warme dag, en dan is het water eigenlijk veel te warm om lekker te zijn. Maar nu gingen we op een wat druilerige zondagmiddag toen het water in de ’normale’ zwembaden om ons heen steeds maar te koud bleef, en nu was het heel goed uit te houden!

We hadden zin in een safari, en daarom gingen we naar de Aberdares. We hadden geplanned om te lunchen met poffertjes, maar bedachten ons toen we er al bijna waren dat we de poffertjespan vergeten waren. En zie dan maar eens vervanging te vinden in de hooglanden van Kenia! (want we hadden alleen beslag bij ons, geen boterhammen of zo). Ach ja, het leverde wel weer een leuke ervaring op, én – wonder boven wonder- ook nog een anti- aanbak koekenpannetje, dus we konden toch nog lunchen met flensjes, en wel op een heel bijzonder mooi plekje bij een watervalletje.

Op zoek naar het zomergevoel en een beetje lekker weer, besloten we, na veel wikken en wegen, ook een paar dagen naar Lamu te gaan. Ons idee van het paradijs op aarde! Helaas bleek het echter ook daar grijs en druilerig toen we aankwamen, en de miezer sloeg om in echte regen, waardoor we tot op ons ondergoed doorweekt aankwamen in het hotel. Getver!

Gelukkig was het weer de volgende morgen al een stuk beter, en dat bleef het ook. De temperatuur was wat lager dan meestal, maar dat was heel aangenaam! Wat hebben we weer genoten!

Verder zijn we deze vakantie vooral veel in Naivasha geweest, waar we lekker rondrommelden, wat knutselden, en waar Mia vooral VEEL heeft paardgereden. Voor mijn verjaardag gingen we naar Nairobi om ‘The Lion King’ te zien, en ons laatste weekend in Naivasha pikten we mooi nog even de Farmers Market mee.

Vanwege de bruiloft van Jo en Frank gingen we de laatste dagen van onze vakantie naar Nederland, waar we het helaas ook al niet zo troffen met het weer…

De eerste avond dat we in Nederland aankwamen was het nog prachtig weer, en dus zaten we diezelfde avond al bij een strandtent te eten, en sloten af met een ijsje bij de molen.

De volgende dag vertrokken we naar Limburg, om het nieuwe huis van Opa en Oma te zien, en ook daar was het nog heel lekker weer, waardoor we lekker buiten konden zitten. Uiteraard was Mia binnen enkele minuten al kletsnat van de fontein op de Markt in Kerkrade ( en in de 2 dagen dat we daar waren gebeurde dat nog 4 keer…).

Veel lol hadden we ook in het Continium museum, dat tegenwoordig bij opa en oma om de hoek ligt. Daar zullen ze ons nog wel vaker gaan zien!

We mochten de camper van Opa en Oma lenen, en daarmee reden we naar Wijdenes, waar we een harstikke leuke boerderijcamping gevonden hadden. Aan de dijk, met een strandje erbij, en met pony’s op de camping!

Helaas werd het weer inmiddels steeds slechter, en hoewel we 3 zwempakken p.p bij ons hadden, is dit denk ik onze eerste vakantie ooit geworden, waarin we niet 1 keer gezwommen hebben, véél te koud! Er trok zelfs een heuse windhoos vlak langs onze camping, en de wind was zo stevig dat we bang waren dat de camper om zou waaien! Maar gelukkig hielden we alles heel, en op zijn plek.

Mia heeft erg genoten van vriendjes op de camping, dat je je deur uitloopt en dat er dan meteen andere kinderen zijn om mee te spelen, dat is iets dat ze niet kent natuurljk, maar waar ze met volle teugen van genoten heeft. Skelteren, fietsen, springen op de trampoline, en vooral hutten bouwen in het stro, tot je er haast letterlijk bij neervalt, wat een heerlijkheid!

Natuurlijk zijn we niet alleen maar op de camping geweest, We (be)zochten een speelgoedwinkel in Hoorn, pikten mooi nog een paar rondjes kermis mee, bekeken de replica van het VOC schip ‘de Halve Maen’.

En spraken met Joost, Wendy en Lotte af in Amsterdam, waar we het grootste deel van de dag doorbrachten in Nemo, en ook nog een rondvaart maakten door de grachten.

Bij wijze van verjaardagscadeautje voor mij had Mia toegezegd dat ze wel geportretteerd wilde worden door https://www.tintype.nl/, een fotograaf die gebruikt maakt van een heel oude fotografie techniek, waardoor je heel bijzondere foto’s krijgt. Een bijzondere ervaring, met een geweldige foto als resultaat. Super blij mee!

De laatste dagen kwam de familie Verbeek ons opzoeken op de camping, en terwijl wij wat oninteressante dingen moesten afhandelen, zijn zij met Mia naar de stoomtrein in Hoorn geweest én deden ook nog een rondje kermis.

Esther, Mark en de jongens kwamen ons ook gezelschap houden op de camping, en wat een feest was dat: shirt uit en zwaaien!

Opa en oma, de mannen en de kinderen brachten een bezoek aan de veiling in Broek op Langedijk, waarbij de rit erheen (met zijn allen in de achterbak, en duiken voor de politie!) misschien nog wel het aller-leukste was. Al werd er ook goed gekocht voor de klok door al onze Westlanders. Mia kocht tot haar grote schrik 600 kilo uien, en daar was ze helemaal beduusd van, vooral omdat ze helemaal geen uien lust!

Tot slot was de dag van de bruiloft aangebroken, en Mia had het geluk dat nu de andere opa en oma bij ons langs kwamen, en onder andere met haar gingen kijken bij het kite surfen en heel bijzondere ‘poffertjes’ met haar aten.

Wij genoten er ondertussen van om alle lieve popjes en gasten weer eens echt te zien en te spreken. En mee te mogen delen in het geluk van het stralende bruidspaar!

De laatste dag doen we altijd de ‘dans met de koffers’ , en uiteindelijk vertrokken we ook deze keer weer volgeladen tot de laatste kilo, terug naar Nairobi, waar Mia de volgende ochtend weer meteen naar school mocht: Groep 3!

Paasvakantie in Nederland

May 1, 2019 2:15 pm

Dit jaar viel onze paasvakantie nagenoeg samen met de verhuizing van May en Angelo. Een mooie reden om naar Nederland te gaan.

We begonnen ons bezoek met een paar dagen weg met de familie Verbeek. We huurden daarvoor een huisje in Zeeland, dat vreemd genoeg, midden in Brabant ligt! De eerste dag was het een beetje grijs en regenachtig weer, en dus een mooie gelegenheid om een expositie van Mia’s helden  ‘Buurman & Buurman’ te bezoeken. Deze expositie was in Oirschot, wat een geweldig leuk dorpje bleek, met een prachtig plein en een immense basiliek. De expositie was niet zo erg groot, maar voor Mia een super leuk begin van onze vakantie.

De volgende dag was het weer een stuk beter, en we brachten een bezoek aan het Oertijd museum, waar ze heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel Dino’s hebben. Wij dachten dat dat voor onze Dino-lover een gegarandeerde hit zou zijn. Maar hoewel ze het wel leuk vond, was het toch niet het doorslaande succes dat we verwacht hadden, en dus hadden we aan de ochtend genoeg.

Dat betekende dat we ‘s middags nog iets anders konden doen, en we besloten naar natuurgebied De Maashorst te gaan, voor een gezellige lunch, en een wandeling  over het avonturenpad van Dorcus Das. Wat een top-middag, en wat hebben we genoten. Zo zie je maar weer dat geluk vaak niet in de grote gebaren zit, maar juist in de gewone dingen.

Onze laatste dag in Brabant gebruikten Eddy en ik om even een dagje samen weg te gaan. We gingen naar Den Bosch, omdat er ook gewinkeld ‘moest’ worden, maar we genoten vooral ook van een beetje tijd voor elkaar. Samen lunchen, op een terasje, en eten wat wij lekker vinden, niet wat de minste weerstand oproept . Mia genoot ondertussen van een dag naar een pretpark met Opa, Oma en oom Ruud, verwend worden tot op het bot, en doen wat je maar wil, want alles mag.

Vervolgens zetten we koers naar Landgraaf. Nog één keer logeren in het oude huis van opa en oma. Onderweg zagen we de Kennedymars- lopers, jeugdsentiment. Het leek wel hoogzomer in Landgraaf zulk mooi weer was het. We togen naar de skiberg voor een rondje op de rodelbaan. Onbegrijpelijk dat we dat niet eerder wisten, en wat vond Mia het leuk!

Vervolgens was het Pasen, en natuurlijk komt de paashaas ook bij opa en oma. Er moesten dus eerst eieren gezocht worden , nog in de pyama. Vervolgens gingen we voor een paasbrunch met het hele gezin (dus ook met Joost, Wendy en Lotte) naar het zweefvliegveld in Schinveld, en wat een geluk, ook daar was de paashaas geweest! De middag brachten we door in Schutterspark, waar met name de mini-treintjes en mini-bootjes een groot succes waren.

Op tweede paasdag gingen we naar Duitsland voor een ritje met een echte stoomtrein op de Selfkantbahn. Wat een geweldig leuke ervaring!

Op woensdag hadden we afgesproken om wederom met Joost, Wendy en Lotte erbij, naar de Efteling te gaan. Mia had het boekje gelezen van Dolfje Weerwolfje in de Efteling, en nu wilde ze dat allemaal wel eens in het echt zien. We hadden geluk met het weer, maar mede daardoor,  was het wel behoorlijk druk in de Efteling. Gelukkig vonden onze meiden beiden het Sprookjesbos nog heel erg leuk en daar viel het erg mee met de drukte. Bij de grote atracties, later op de dag,  moesten we wel wat meer in de rij staan, en dat vonden de meiden toch wel moeilijk. De spectaculaire show van Ravelijn (Paarden! Roofvogels!)  was de klapper van de dag. Beide meiden willen later ook de blauwe ridder worden, en ze gingen dan ook gewapend met een zwaard en blauwe helm weer naar huis.

Nou ja, huis… wij sliepen in een hotel in Kaatsheuvel. Dat was wel een goede zet trouwens, een heel leuk hotel met een familie kamer, en we sliepen alledrie al lang voordat de rest van de familie thuis was denk ik.

De laatste bestemming van onze vakantie was Zuid-Laren, waar we logeerden bij de familie Bijleveld. Jammergenoeg was het mooie weer inmiddels een beetje omgeslagen, en met name de geplande Koningsdag viel dus echt een beetje in het water. We gingen nog wel kibbelingen eten, én zeehondjes kijken in Pieterburen, maar het was vooral fijn om elkaar gewoon weer eens wat uitgebreider te kunnen zien en spreken, en wat tijd samen door te brengen.

Ondertussen begon Mia ook wel behoorlijk moe te worden van alle indrukken en ervaringen,  en het was dan ook maar goed dat ze nog even een paar daagjes vrij had in Kenia voordat ze weer naar school moest.

Lieke bleef wat langer in Nederland, om Angelo en May te helpen met de verhuizing. Er liep van alles niet helemaal zo als geplanned, en dus was het extra fijn om er te kunnen zijn, en te kunnen helpen.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, en moe maar voldaan vertrok ik een week later dus ook weer naar Kenia, naar mijn lieverds!

Cape Town

February 25, 2019 12:33 am

Mia had een weekje voorjaarsvakantie, en we konden het maar niet eens worden over wat we in die week zouden gaan doen. Mia wilde (uiteraard) naar Lamu en Eddy wilde op kampeer safari, maar eigenlijk hadden we nog niet écht een optie waar we allemaal enthousiast van werden. Totdat Eddy min of meer gekscherend zei: we kunnen ook naar Kaapstad gaan?

Nou, dát hoefde hij geen twee keer te zeggen. Al snel waren de tickets geboekt, en niet veel later ook een huisje. Een snel rondje Google leverde een lijst activiteiten op waar we makkelijk twee weken mee zouden kunnen vullen.

Op zondag vlogen we via Johannesburg naar Kaapstad. Tijdens de tweede vlucht heeft Mia veel geslapen, maar toen ze bij de landing wakker werd bleef ze maar gillen van de oorpijn. Dit was haar 37ste vlucht, maar dat hebben we nog nooit meegemaakt. Tegen dat we bij het huisje aankwamen waren we allemaal aardig gaar, en we besloten dan ook snel iets te eten en lekker vroeg naar bed te gaan.

Helaas bleek Mia de volgende dag koorts te hebben. We besloten het daarom heel rustig aan te doen, en verkenden de buurt en gingen wat shoppen. Hoewel The Waterfront nogal toeristisch is vonden wij met name de vele kunstzinnige winkeltjes in The Watershed en de V&A Foodmarket erg leuk!  Eddy en Mia gingen uiteraard in het Cape Wheel (reuzenrad) en we sloten de middag af met een boottochtje op een catamaran. Al met al een heerlijk relaxte dag.

Helaas werd de koorts niet echt beter, en deze zou ook de hele week aanhouden, dus we hebben geprobeerd ons programma zo rustig mogelijk te houden, met zoveel mogelijk dingen er in die Mia écht leuk zou vinden. Zo werd het gelukkig toch een heel leuke week voor ons allemaal.

Dinsdag reden we naar Simonstown, want daar zit hetgene waar Mia zich het meest op had verheugd: de pinguins! Wat is het toch bijzonder om op het strand te kunnen zitten, en als je wilt zelfs te kunnen zwemmen, terwijl de pinguins om je heen hun ding doen.  En wat zijn ze grappig!  ’s Middags gingen we nog mooie stenen ‘zoeken’ in de Scratch Patch van Mineral World. Voor echte “Bissil-diamond miners” als ons, natuurlijk een must do!

Pinguins op Bolders Beach
Scratch Patch van Mineral World

Woensdag reden we naar Stellenbosch, waar we eerst de eendenparade zagen op Vergenoegd wijngaard. De eenden zijn hier werkvolk, die gebruikt worden om insecten uit de wijngaarden op te eten, en tegelijkertijd de wijngaarden te bemesten. Vervolgens gingen we naar de Cheetah outreach, omdat dat Mia’s favoriete dieren zijn. De eenden waren erg grappig, de Cheetah outreach vonden Eddy en ik erg tegenvallen. Maar Mia was onder de indruk, dus missie geslaagd. Tot slot besloten we naar de wijngaard Spier te gaan, omdat we dat vorige keer zo’n mooie farm vonden, waar vanalles te doen is. We genoten er van een aantal kunstwerken, en een verukkelijke lunch, maar inmiddels had de koorts de overhand op Mia weten te krijgen, dus we besloten weer lekker naar ons huisje terug te gaan.

Eendenparade op Vergenoegd wijngaard
Cheetah Outreach

Donderdag maakten we een fietstocht langs een aantal van de hoogtepunten van Kaapstad, waaronder de Companie Gardens (de groentetuin van de VOC en daarmee eigenlijk dé reden dat Kaapstad ooit gesticht is) waar Mia verliefd werd op de eekhoorntjes, en de zeer kleurrijke Bo Kaap. Echt een hele leuke manier om Kaapstad te verkennen, we hebben er van genoten!

Eekhoorns in de Company Garden

’s Middags hadden we Mia beloofd om naar het strand te gaan, en we hadden ons laten vertellen dat Camps Bay daarvoor de beste optie zou zijn. Inderdaad een prachtig strand, met palmbomen langs de boulevard en prachtige bergen op de achtergrond. Maar…. Ook met veel wind en daardoor metershoge golven (die onze tas en spullen wegspoelden) en een gratis zand scrub-behandeling. Mia vond het dus NIET leuk, en dat was daarmee tevens ons laatste strandbezoek deze vakantie, haha!

Vrijdag begon onze tijd langzaam op te raken, en ik wilde echt HEEL graag nog naar het (relatief nieuwe) MOCAA museum. Dit is gevestigd in een voorheen lelijke oude graansilo, waar ze door een beetje creatief zaagwerk echt een ongelooflijk gaaf gebouw van hebben weten te maken! De collectie van het museum richt zich uitsluitend op hedendaagse Afrikaanse beeldende kunst.

Eigenlijk zouden Eddy en Mia die tijd gebruiken om met de kabelbaan de Tafelberg te bedwingen (ik wist nog van vorige keer dat deze kabelbaan niet geschikt is voor mij/mijn hoogtevrees) maar omdat de wachtrijen veel te lang waren zijn zij omgekeerd, en ook naar het museum gekomen. Zo konden we er met zijn drietjes van genieten, nog veel leuker! Wij vonden het alle drie Ge-wel-dig!

’s Middags hebben Eddy en Mia alsnog de Tafelberg bedwongen, ditmaal zonder wachtrijen.

‘savonds besloten we te gaan eten aan de haven, met uitzicht op het platform waar zeehonden graag vertoeven. Een prima idee, wat een leuke plek!

Zaterdag was eindelijk de koorts weg, en hadden we onze vrolijke spring-in-het-veld terug. We begonnen de dag met een bezoek aan onze grote favoriet van vorige keer, de Neighbourgoods market in de Old Biscuit Mill. Vorige keer waren we eigenlijk een beetje laat, toen de markt al bijna was afgelopen, en daarom besloten we nu gelijk bij opening te gaan. En dat was maar goed ook, want inmiddels is het uitgegroeid tot een enorme happening. Het eerste uurtje was het nog relatief rustig, maar als snel werd het heeeeeeeeel druk.

We besloten dan ook om de resterende tijd te gebruiken om het laatste belangrijke punt van ons ‘verlanglijstje’ nog af te strepen: Mia wilde graag naar het puntje van Afrika: Kaap de Goede Hoop.

Hiervoor moet je door het prachtige Table Mountain National park rijden, en dan heeft het schiereiland twee puntjes, het meest westerse puntje is kaap de Goede Hoop, en een héél klein stukje verder naar het oosten zit Cape Point, waar de vuurtoren staat, en waar je met een kabelbaantje naar toe kan. Het was een beetje bewolkt, waardoor het uitzicht, met name op Cape point, soms niet verder was dan het puntje van je neus, maar verder was het wel heel mooi weer. (Wat het kabelbaantje dan weer heet maakte!) We besloten om niet in het restaurant te eten, maar in plaats daarvan te picknicken ergens langs een strandje. Al met al een bijzondere plek om te bezoeken, en een hele mooie afsluiter van onze vakantie!

More pictures

Spier wijngaard
Hyrax gevonden op de Tafelberg
Picknick op de Tafelberg
Zeehonden in de haven

Katten in de Mara

October 28, 2018 8:39 pm

Mia wilde graag katten zien. Echte, in het wild (dat ze heus al wel leeuwen gezien heeft kon ze zich niet meer herinneren).

Deze herfstvakantie ‘moesten’ we dus op safari. Na wat wikken en wegen, leek de kans om katten te kunnen zien ons het grootst in de Masai Mara. En, afgezien van voor de Rhino Charge, waren we daar ook al een aantal jaar niet meer geweest.

We overwogen even om te gaan kamperen, maar, mede omdat het regenseizoen inmiddels weer begonnen is, kozen uiteindelijk toch voor een lodge, en wel  Ashnil lodge.

Zo kwamen we terecht in een deel van de Masai Mara dat voor ons niet zo bekend was, aan de zuid kant van de Mara rivier. Dit bleek een heel goede keuze. Mooie lodge, met ontzettend vriendelijk personeel, en in een mooi deel van de Mara. Van jaren geleden herinnerden we ons vooral dat de (oorspronkelijke) Masai Mara veel last had van (over)begrazing door Masai met hun vee, en daardoor eigenlijk verwoest was. Wij kozen dan ook altijd voor de Mara Triangle ipv de échte Mara. We waren positief verrast dat dit deel van de Mara weinig last leek te hebben van deze problemen, en er was daardoor veel wild in de omgeving. Om te beginnen is dit het eind van het Migration seizoen, en er waren dus nog immer duizenden Wildebeast en Zebra’s aan de Keniaanse kant. Crossings hebben we niet gezien, maar wel heel veel super vette krokodillen, en prachtig glanzende, gezonde dieren, vergezeld van vele jonkies.

Als er een dier symbool staat voor deze safari dan is het wel de Hyena. Wat hebben we ongelooflijk veel Hyena’s gezien, in allerlei leeftijden.

Ook heel spectaculair was een Martial Eagle die een Monitor Lizard prooi had. Maar gelukkig, ook onze missie om katten te zien is meer dan geslaagd! Het begon met een paar Cheetah’s, de katten die Mia het allerliefst wilde zien, en ze spotte ze nog wel zélf! Sowieso houden wij er niet van om een gids mee te nemen, en spotten wij dus altijd alle dieren zelf, maar deze zag Mia het allereerst. We dachten dat het twee broers zouden zijn, maar het bleken een moeder met haar jong.

Daarnaast zagen we ook nog op 3 verschillende momenten leeuwen. Eerst een enkele leeuwin, die op een heuveltje naast de weg op ooghoogte lag. We konden haar letterlijk in de ogen kijken. Later nog een tweetal jonge mannetjes leeuwen, en op onze laatste gamedrive vier (2 paren van 2) mannelijke leeuwen, die elkaar even duidelijk wilden maken tot wie het territorium nu echt behoorde, en ons daarmee een zeer vermakelijke show bezorgden, met veel beweging en geluid. En zonder andere auto’s in de buurt, dat is toch echt wel erg genieten hoor!

We hebben genoten van een paar dagen vakantie samen, en besloten uiteindelijk zelfs een dagje langer te blijven dan we eigenlijk hadden gepland!

Prachtige zonsondergang met de Mara rivier