Archive for April, 2008

Oranje Boven

April 29, 2008 4:11 pm

Afgelopen zaterdag hebben wij alvast een voorproefje genomen op wat jullie vanavond (KoninginneNach) en morgen (koninginnedag uiteraard!) te wachten staat.
Via de Nederlandse club in Nairobi was er een optreden geregeld van de (Nederlandse) Hermes House Band. Deze zouden optreden in de Simba Saloon in Nairobi. Dit is een onderdeel van het beroemde restaurant Carnivore, en zodoende dat het al snel verzonnen was dat we daar van te voren zouden gaan eten met een deel van onze Party-people. (voor Lieke uiteraard een aangepast menu!)

Om 8 uur begon de 9 koppige band te spelen, en het duurde niet lang of de sfeer zat er goed in. De band had er duidelijk zin in, en het publiek ook! Het was een erg goed feestje, en met een repertoire van onder andere Andre Hazes via de Village people tot Louis Armstrong wist de band iedereen in feeststemming te krijgen. Het blijft onvoorstelbaar om te zien hoeveel Nederlanders er zijn in Kenia, en hoe weinig je er dan eigenlijk blijkt te kennen! Al denk ik dat veel van de andere Nederlanders ons nu wel zullen ‘kennen’ is het niet vanwege onze onmiskenbare danstalenten, dan toch minstens vanwege ons uithoudingsvermogen (waarom zijn wij toch altijd degenen die de lichten uit moeten doen?) of onze Oranje outfits! Want, oranjebal of niet, voor ons géén koninginnedag zonder bijbehorende outfits natuurlijk!

Hermes house band

Leve het laagseizoen!

April 20, 2008 9:58 pm

Op het moment is het zowel op onze farm als in de toeristenindustrie in Kenya laagseizoen. Het eerste betekend dat dit de tijd van het jaar is voor ons om wat leuke dingen te ondernemen, het tweede betekend dat dat in deze periode ook nog eens betaalbaar is. En door de hele situatie van de afgelopen maanden zelfs méér dan betaalbaar!

Zo ontstond het idee voor een weekendje weg samen met Alex, Roja, en Jacob. Volgende week gaan ze allemaal op bezoek in Europa en het leek ons leuk om voor die tijd nog even wat tijd samen door te brengen. (Annet en Joyce hebben we helaas moeten missen omdat die al wat eerder naar Nederland vertrokken waren.)
Uiteindelijk is de keus gevallen op Samatian Eiland in Lake Baringo.
Lake Baringo is, net als Lake Naivasha, een zoetwatermeer in de Rift Valley. Het ligt enigszins ten Noord-Westen van Naivasha, en is hiervandaan ongeveer drie uur rijden. Door de onrusten eerder deze week was het nog even spannend of het allemaal wel door kon gaan, maar uiteindelijk hebben we besloten dat het wel kon.

Samarian island

Ter voorbereiding waren Roja en ik van de week al uitgebreid boodschappen wezen doen in Nairobi. Zaterdagochtend werd de auto dan ook volgeladen met voldoende proviand om half Kenia een week van eten te kunnen voorzien, en volgens goed gebruik werden de eerste versnaperingen al genuttigd voordat we goed en wel onderweg waren.

Jacob in de boot

Samatian bleek een paradijsje op aarde. Het is een kleinschalig kamp dat we volledig afgehuurd hadden. Dat betekend niet alleen dat we alle faciliteiten (zoals het zwembad) voor ons alleen hadden, maar ook dat ieder een eigen huisje had.

Pool

Zwembad

En wát voor een huisje!! Vanuit ons bed hadden we een eersteklas locatie om te genieten van de geweldige zonsopkomst (en ons daarna nog even lekker om te draaien!) En de ‘badkamer’ bevond zich gewoon volledig in de buitenlucht!! In het begin een beetje onwennig, maar daarna een geweldige ervaring, op het toilet met uitzicht, en douchen in de buitenlucht!!

Sunset

Douchen buiten

Het was een weekend waarbij we vooral in het zwembad hebben gelegen, veel en lekker hebben gegeten en gedronken en voornamelijk veel hebben genoten.

Lieke op de bank

Biertje

Zondagochtend hebben we een boottocht gemaakt op het meer. Het was een prachtige omgeving met veel vogels, en hier en daar krokodillen en nijlpaarden. Op één van de eilanden wonen ook mensen. Ze zijn wel erg arm en leven voornamelijk van vissen en ze hebben wat vee. We hebben bij twee kinderen visjes gekocht waarmee we visarenden zouden gaan lokken. Jammer genoeg hebben we de visarenden niet kunnen vinden.

Vissers

Visjes kopen

Na de lunch begon het te stormen. Dus we moesten het eiland in alle haast verlaten. Ongelofelijk dat zo’n vredig meer zo snel in een woeste zee kan veranderen. Gelukkig kwamen we veilig aan op het vaste land, maar de helft van ons moest zich wel omkleden, zo nat waren we.

Verder zeggen de foto’s meer dan woorden, dus kijk en geniet even mee!

Jacob op het randje

lampekap

Vogeltjes

floot

Wederom onrust in Kenia

April 16, 2008 10:20 am

Het is de afgelopen dagen weer onrustig in Kenia. Het begon met geruchten op zaterdag. Dit keer hebben de onrusten echter geen politieke achtergrond, maar het gaat om de Mungiki. Dit is een sekte / bende met mafia achtige trekjes. De vrouw van de leider (die op dit moment in de gevangenis zit) werd vorige week onthoofd gevonden. Maandagochtend was het raak, in de vroege ochtenduren werden er overal in Kenia barricades opgeworpen en auto’s en huizen in de brand gestoken. Ik was op dat moment samen met Daniel en onze directeur onderweg naar het vliegveld voor een weekje Ethiopië (ons zusterbedrijf bezoeken). Echter nadat duidelijk werd dat de snelwegen waren afgesloten, en er gevechten waren in Nairobi, Naivasha en vele andere plaatsen heb ik besloten om naar ons bedrijf terug te keren. Ik stond al bij de gate van het vliegveld…

Samen met mijn accountant en productie secretaresse (die beiden vast zaten in Nairobi) ben ik weer naar Naivasha gereden. Onderweg heb ik continue gebeld met de vertegenwoordiging van de ambassade en met kennissen die langs de route wonen. Zodoende heb ik alles kunnen omzeilen en niet méér gezien dan wat verbrande auto’s en autobanden.

De situatie is nu nog steeds gespannen, maar er gebeurd niets. Wel ligt het openbaar vervoer gedeeltelijk plat omdat men de busjes niet de weg op durft te sturen.

Hopelijk zal de nieuwe regering, die zondag is aangetreden, hard en daadkrachtig ingrijpen. Het land moet snel weer op de rails voordat de problemen erger worden.

‘theatre of the wild’

April 5, 2008 11:35 am

Het tweede deel van onze vakantie was het ‘relaxte’ deel. Het behalen van onze Padi’s aan de kust was geweldig leuk, maar toch wel intensief. We waren dan ook blij dat we aansluitend nog een paar dagen wildpark gepland hadden.
We hadden hiervoor de keus laten vallen op het grootste nationale park van Kenia, Tsavo.

De rit van Watamu naar Tsavo East ging over een zandweg van een kleine 150 km. Naast het gehobbel hadden we even wat problemen om binnen te komen omdat dat bij deze ingang alleen kon met ‘smartcards’ en die hadden we (nog) niet. Werden we bijna weer terug gestuurd!! Gelukkig konden we het probleem oplossen door plechtig te beloven om eerst naar het hoofdkwartier van het National park te gaan.

Lange rit over een zandweg
Zandpad

Tsavo National Park (bijna 22.000 km²) is opgesplitst in een Oostelijk en een Westelijk deel, en wij verbleven in het Oostelijk deel.
Geheel tegen al onze gewoontes in hadden we deze keer niet gekozen voor onze tent, maar voor een verblijf in een zeer luxe lodge, Galdessa genaamd. In verband met de situatie in Kenya van de afgelopen maanden, en de periode van het jaar (regenseizoen) was dit nu betaalbaar, en we wilden het toch wel eens meemaken.

Galdessa is een zogenaamd ‘tented camp’ gelegen langs de rivier de Galana. Normaal gezien biedt het kamp onderdak aan zo’n 30 gasten, en dan is er daarnaast nog een gedeelte met drie huisjes dat zeer privaat gelegen is, en wat het ‘rockstar’ gedeelte genoemd wordt. (Hiervoor moet ook betaald worden als een ‘rockstar’.) We waren nu echter de enige gasten in het kamp, en over privacy hadden we dus niets te klagen! Het kamp staat ook bekend om zijn geweldige wandelsafari’s langs de rivier, en de prachtige plek waar de ‘sundowners’ dan geserveerd worden, maar helaas was het weer nu niet geschikt voor dat soort activiteiten.

Onze tent (wat een straf)
Galdessa

Lekker op de veranda van de tent
Galdessa veranda

Gelukkig heeft de regen verder weinig problemen veroorzaakt. De wegen bleven vrij goed begaanbaar en, afgezien van één klein modder-incidentje, had de nieuwe auto helemaal geen enkele moeite om ons overal doorheen te trekken. Al hebben we nog wel een klapband opgelopen. In principe was dat snel verholpen, alleen werden we hierdoor wel genoodzaakt om op zoek te gaan naar een andere (reserve)band, en dat viel nog niet helemaal mee. Uiteindelijk hebben we in Voi (plaatsje langs de Mombasa-Nakuru snelweg die het park doorkruist) een tweedehands (!) band in de juiste maat kunnen kopen. Eerlijk gezegd ben ik blij dat we hem niet nodig gehad hebben, want ik denk niet dat ik het een lekker gevoel zou hebben gevonden om daar op te moeten rijden.

Geexplodeerde voorband
Lekke band

Een ander ‘nadeel’ van de regen was dat het park nu heel groen en dicht begroeid was. Aan de ene kant prachtig natuurlijk, en heel goed voor het voedsel van alle beesten, maar minder goed voor ons want je kon door de bosjes de beesten haast niet zien!

Eddy op de auto (je moet toch iets kunnen zien over de bosjes)

Blij verrast waren we door de grote aantallen olifanten. Ik denk dat we er meer dan honderd gezien hebben. Soms héél dicht bij, soms ook behoorlijk ver weg, soms een enkele stier, vaak ook hele grote groepen vrouwtjes. Ook de Dikdiks (mijn favorieten) waren in zeer grote getale te bewonderen, en ze waren hier lang niet zo schuw als dat we van ze gewend zijn!

Olifant

Dik Dik
Kirk's Dik Dik

Eén dag zijn we ook nog naar het Westelijk deel van het park geweest. Dit was niet helemaal nieuw voor ons, omdat we hier in 2001 ook al eens geweest waren, maar we waren het er al snel weer over eens dat dit toch een heel mooi stukje natuur is. Wild hebben we aan die kant van het park haast niet gezien, maar de nijlpaarden (alweer zo’n favoriet van mij!) van Mzima springs en het uitzicht op de Kilimanjaro maakten dat ruimschoots goed!