Archive for February, 2008

Druk weekje

February 28, 2008 4:16 pm

Maandag ochtend kwam Lieke gelukkig weer aan in Kenia. Ik had haar gezegd dat onze chauffeur haar op zou halen. Maar ik ben zelf om 05:30 naar het vliegveld vertrokken. Jammer genoeg kwam ik in de file van Nairobi vast te zitten. Lieke belde me op, wat ze moest doen want ze had de chauffeur gebeld en die zei dat ie nog in Naivasha was, hahaha.

Dinsdagochtend was er een veiligheidsbijeenkomst van de Nederlandse Ambassade. De meeste Nederlanders uit Naivasha waren er en er was een grote delegatie van de Ambassade. We hebben veel informatie kunnen uitwisselen en we hebben wat plannen gemaakt voor als er ooit een evacuatie noodzakelijk is. Eén ding is wel duidelijk, niemand kan op dit moment voorspellen wat er de komende tijd gaat gebeuren. Een oplossing voor de situatie is er niet en die lijkt er ook niet op korte termijn te komen.

‘s Middags zijn medewerkers van de Zweedse ambassade op ons bedrijf op bezoek geweest. Ze wilden zien hoe de tuinbouw sector heeft geleden onder de onrusten. We hebben ze een rondleiding gegeven en ze hebben met diverse werknemers gesproken. Ook hebben we de mogelijkheid gehad om een paar hardnekkige onwaarheden te ontkrachten (tuinders vervuilen het meer, werknemers worden ziek door alle bestrijdingsmiddelen, etc).

Vliegtuig Zaine

Woensdag ochtend zijn Daniel en ik met een heel klein vliegtuigje naar Rongai gevlogen. Zaine, onze oude werkgever van 5 jaar geleden, heeft daar een farm en wilde wat advies. Omdat de weg erheen op het moment slecht is heeft hij ons opgepikt in zijn vliegtuig. De farm ligt een stuk voorbij Nakuru. Dit betekende dat we één van de mooiste vluchten hebben gemaakt die je in Kenia kan maken. Lake Naivasha, Lake Elementeita en Lake Nakuru. Dit alles in de rift valley met zijn vulkanen en mooie rotsformaties.

Rift Valley en Lake Elementaita

Op de terug vlucht hebben we een rondje boven Lake Naivasha gedaan. Prachtig!! We hebben ook nog mooie foto’s van het bedrijf en van ons huisje kunnen maken.

Florensis Kenya
Florensis Kenya, samen met de buren Silze, Mayflower en v/d Berg roses.

Ons huisje aan de vlakte

Van Sinterpaas tot Sjwule Pater

February 25, 2008 8:11 pm

Ofwel: een ouderwets gezellige tijd in Nederland

De afgelopen dagen was ik (Lieke) even in Nederland. Het oorspronkelijke doel van deze reis was met name om inkopen te doen voor mijn (nog op te richten) winkeltje. De huidige situatie in Kenia is echter niet de meest ideale voor het doen van investeringen, dus het opzetten van mijn winkeltje is even op een laag pitje gezet.
Uiteindelijk heb ik in Nederland dus vooral gewinkeld, vrienden en familie bezocht, gewinkeld, alvast wat zakelijke contacten gelegd, gewinkeld, genoten van écht Hollands weer, gewinkeld, even bijgepraat bij Florensis en oh ja, tussendoor ook nog veel gewinkeld!

Het was hartverwarmend hoezeer ik overal met open armen ontvangen ben. Niet alleen heeft iedereen zich volledig aan mijn grillen aangepast, en kon ik soms zelfs nog op de meest onmogelijke tijden komen binnenvallen, ik ben ook nog eens onnodig en vreselijk verwend overal. Lieve popjes, jullie zijn allemaal schatten, en ik wilde jullie op deze manier toch nog even laten weten hoezeer ik het gewaardeerd heb wat iedereen de afgelopen dagen allemaal voor me heeft gedaan.

Sinterpaas

Gisteren uiteindelijk met het maximum aan toegestane bagage (46 kilo én nog een fiets voor Eddy!) weer vanaf schiphol vertrokken. De reis verliep gladjes, en ook de douane ging onverwacht eenvoudig.
Eenmaal op het vliegveld was ik bijna nog onnodig boos geworden op de chauffeur die mij zou komen ophalen, maar zei zich nog in Naivasha te bevinden toen ik hem belde om uit te vinden waar hij geparkeerd stond, maar al heel snel bleek de reden van zijn afwezigheid: Eddy was me als verassing zelf op komen halen!
Stiekem toch wel heel erg lekker om weer echt thuis te komen, in de armen van mijn lief.

Coole pool party

February 11, 2008 3:19 pm

Zondagmiddag hebben we mijn verjaardag echt gevierd. Omdat het rondom ons huis een bouwplaats is (ivm het verbouwen van de veranda en de bouw van de banda) hebben we het feest bij het zwembad gehouden. Er staat daar een grote boom, dus we zaten heerlijk in de schaduw. Ter verhoging van de sfeer hadden we onze tuinbanken daar neergezet en van de buren hebben we zelfs een heuse bar met een koelkist geleend!

bar

Een feestje kan gewoon niet beter dan dit, lekker een beetje zwemmen in het zwembad, hangen aan de bar, loungen op de bank, kletsen en lol maken met vrienden en dat alles met uitzicht op zebra’s, giraffes en gnoes.

Er waren ongeveer 30 man, en het was een echt internationaal gezeldschap, Kenianen, Engelsen, Duitsers, Oosterijkers, Zuid-Afrikanen, Amerikanen en natuurlijk Nederlanders.
De laatste gasten vertrokken om elf uur ‘s avonds, en dat werd gelijk nog even spannend want er stond een nijlpaard in de tuin. Gelukkig hebben de honden deze weggejaagd zodat iedereen naar huis kon.

Top feestje, doen we volgend jaar weer!

pool

Bobo’s in the Bush

February 9, 2008 9:11 pm

Ik werd van de week gebeld door de Nederlandse ambassade, omdat Bert Koenders, De Nederlandse minister van ontwikkelingssamenwerking, naar Naivasha zou komen. Hij wilde een kwekerij bezoeken, met enkele tuinders praten en een Rode Kruis kamp bezoeken.

Om 08:00 uur vanochtend landden er twee 8 persoonsvliegtuigjes bij het Flower Business park aan de andere kant van Naivasha. Hierin zaten de ambassadeur en de minster, vergezeld door voorlichters, journalisten en beveiliging. Het landen was nog best spannend want het had gisteren gegoten en de grasbaan was dan ook behoorlijk nat met veel plassen.

landen

Na het handjes schudden zijn we naar het bedrijf Maridadi Flowers gegaan. Hier heeft Bert Koenders een aantal gespreken gevoerd met zowel de werknemers als met een aantal kwekers.

DO, ambassadeur en Bert Koenders

Werknemers

Vervolgens zijn we naar de gevangenis in Naivasha gereden, omdat daar een hoop vluchtelingen schuilen. Deze vluchtelingen willen graag terug naar het Westen waar ze oorspronkelijk vandaan komen, het Rode Kruis echter wil ze lokaal in vluchtelingenkampen onderbrengen. Terug naar het Westen is geen optie want daar is ook geen plek voor deze mensen. Het was erg treurig om die mensen te zien, al hun bezittingen die ze nog hebben op een hoopje met het gezin er omheen. En geen idee hoe de toekomst verder moet.

Vluchtelingenkamp

Koenders in gesprek

Het hele bezoek duurde al met al net 2 uurtjes, maar genereerd tenminste wat media aandacht voor een groep mensen die het hard nodig hebben. Hun leven is in die paar afschuwelijke dagen totaal kapot gemaakt.