Archive for September, 2008

Vlieg met me mee!

September 26, 2008 9:15 pm

Met name Cor en Rudi hadden zich er erg op verheugd om met een klein vliegtuigje te vliegen, en op die manier wat van het Afrikaanse landschap te zien. Toen ze zagen dat het vliegtuig waarmee we naar Mombasa gingen toch niet zo héél erg klein was konden ze hun lichte teleurstelling dan ook moeilijk verbergen.

Wat ze niet wisten was dat wij als verassing afgelopen dinsdagavond een rondvlucht boven het meer van Naivasha geregeld hadden in een héél klein vliegtuigje.
Op die manier konden we ons huisje, de farm, het meer, maar ook de nijlpaarden, buffels en alle andere dieren eens uit een heel ander oogpunt bekijken.

Ik geloof dat het wel een succes was!

Het betreffende vliegtuigje
Vliegtuig Claire

De vlakte voor ons huis, met Mt. Longonot op de achtergrond
Vlakte

Riperian land om het meer

riperian

Rudi voorin het vliegtuig (let op de grijns van oor tot oor)
Rudi

Graanvelden ten noorden van Naivasha
Wheat farms NAivasha

Naar de haaien

September 23, 2008 12:02 am

Sinds vorige week vrijdag is de familie Verbeek (Cor, Truus en Rudi) bij ons op bezoek.
De eerste dagen zijn gebruikt om te proeven van hoe wij hier leven; (bezoeken van het dorp, een aantal farms, en de tuinbouwbeurs in Naivasha die toevallig plaats vond), het bezichtigen van een aantal belangrijke trekpleisters hier in de omgeving (Hell’s gate National Park, Crater lake, Elsamere en Langata Giraffe center) en vooral ook lekker om uit te rusten en te wandelen rond ons huis.

Afgelopen weekend zijn we echter met zijn allen naar Mombasa afgereisd voor het échte vakantiegevoel. Cor en Rudi hadden voor de gelegenheid speciaal in Nederland nog hun PADI’s gehaald, dus dat er gedoken moest worden dat stond van te voren al vast.

Na wat rondvragen en mailen hebben we besloten om naar hetzelfde hotel en duikcentrum terug te keren als waar ik (Lieke) in Juli ook een dagje gedoken heb. (Buccaneer) De eigenaar van deze duikschool, Bruce, had ons beloofd dat we in deze tijd van het jaar schildpadden en haaien zouden zien, en daar wilden we hem natuurlijk aan houden.
Schildpadden zagen we inderdaad de eerste dag meteen al, en daarnaast nog heel veel moois zoals roggen, kreeften en allerlei soorten prachtige vissen. Máár… geen haaien!!

Schildpad

Ook de tweede dag weer prachtige duiken, wederom met schildpadden, maar zónder haaien. Maar geloof het of niet, zondag, onze laatste duikdag hadden we geluk!! Tijdens de eerste duik zagen we de eerste haaien, twee jonge, en nog relatief kleine exemplaren wel te verstaan, maar wel degelijk haaien. Om het geheel nog even écht goed af te sluiten zagen we tijdens de allerlaatste duik echter ook nog twee volwassen, volgroeide prachtige wit-tip rif haaien!

White tip Reef Shark

Naast het duiken, duiken en nog meer duiken hebben we toch nog wat tijd gevonden om een heel klein beetje van Mombasa te zien. Eerst cultuur gesnoven in Fort Jezus en ‘Old Town’ en uiteraard souvenirs shoppen! Vervolgens culinair genieten op de Tamarind Dhow. Dit is één van de beste visrestaurants van Kenia. Het eten wordt bereid en geserveerd tijdens een cruise om het eiland waarop Mombasa is gebouwd. Dit alles tegen het decor van een ondergaande zon; fantastisch!

Al met al hebben we heerlijk genoten van een paar dagen aan de kust.

Tamarind Dhow (by night)

Fort Jezus

Rechtbank

September 4, 2008 10:21 pm

Lieke is dinsdag gearresteerd…omdat haar Keniaanse rijbewijs was verlopen. Ze had net Peter van het vliegveld opgehaald, die de komende week op bezoek is. Anders dan normaal was de betreffende politieman niet voor rede vatbaar en ook niet gevoelig voor wat chai (chai = swahili woord voor thee, maar wordt ook gebruikt voor smeergeld). Lieke haar rijbewijs werd afgenomen en ze moest hem volgen naar het politiebureau. Daar moest ze 5.000 shiling borg betalen om weer weg te mogen. En ze moest zich de volgende dag om 08:00 ‘s ochtends in de rechtbank in Kibera melden.

Kibera Court
Kibera court

Kibera is de grootste sloppenwijk ter wereld, en daarmee ook van Kenia uiteraard. Oftewel: niet een plaats waar je graag heen wilt.
Echter na overleg met meerdere personen waaronder onze advocaat werd duidelijk dat we er niet onderuit konden komen. Niet op komen dagen bij de rechtbank betekend een opsporingsbevel met alle ellende die daar weer bij komt kijken. Ik vond het zoals normaal wel weer interessant, maar Lieke kon er minder om lachen. We zijn de volgende ochtend vanuit Naivasha naar de rechtbank gereden. Hiervoor moesten we dus ook een stuk door de sloppenwijk. Aan de ene kant wel interessant om eens te zien, aan de andere kant héél triest dat dit de omstandigheden zijn waarin zovele kenianen moeten leven.

Kibera
Kibera (source: Flickr)

We moesten vrij lang wachten aangezien de rechtbank niet om 08:00 uur maar pas om 09:30 uur zou beginnen (niet geheel verrassend). In de rechtbank was het erg druk, er moesten denk ik wel meer dan 100 gevallen worden behandeld. Het begon met oude rechtzaken waarbij een nieuwe datum voor het proces moest worden vastgesteld. Daarna kwamen de verkeersovertredingen. Je naam werd omgeroepen en de beklaagde moest zich melden bij de rechter. De overtreding werd voorgelezen en je moet zeggen of je schuldig bent of onschuldig. Onschuldig betekend het prikken van een datum waarbij de daadwerkelijke rechtzaak zal plaatsvinden. Wanneer je zegt schuldig dan zal de rechter de straf bepalen. Dit is meestal een geldboete maar het kan ook een celstraf zijn.

Nadat “Leek Vuebroe” werd omgeroepen gingen we er maar vanuit dat daar Lieke mee werd bedoeld. Nadat Lieke zich schuldig had verklaard kreeg ze een boete van 600 ksh (6 euro) opgelegd. Ze kreeg dus 4.400 ksh terug in plaats van dat ze moest betalen in de rechtbank (overschot van de reeds betaalde borg).
Rond 11:00 uur waren we weer uit de rechtbank en konden we weer terug reizen naar Naivasha.

Als troost maar even nieuwe tuinstoelen gekocht op Ngong road